سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بچّه شهید (به یاد شهدا)

عملیات رمضان

دوشنبه 87 تیر 24 ساعت 6:58 عصر

بمناسبت سالروز عملیات رمضان

اولین نبرد در خاک دشمن

پس از فتح خرمشهر و مشخص شدن نا توانی عراق در جنگ با ایران و تصویب قطع نامه 514 توسط شورای امنیت، همزمان با پاسخ نخست وزیر وقت و وزیر امور خارجه کشورمان در این باره ، طرح ریزی عملیات رمضان صورت پذیرفت.

شرح عملیات

نیروهای کشورمان از سه محور هجوم خود را آغاز کردند.  در حالی که در جبهه شمالی نیروها موفق شدند میادین وسیع مین را پشت سر بگذارند و خود را به نزدیکی خاکریزهای دشمن برسانند، اما متاسفانه با وجود تلاشهای فراوان و فداکاری نیروهای قدس 1 (تیپ بعثت) پیش روی برای آنان مقدور نشد. بنابراین  فرمانده قرارگاه به ناچار تصمیم گرفت  تا با احداث خاکریزی در جناح راست " قدس 2 (تیپ ثارالله) "  که به دلیل عدم پیشروی" تیپ بعثت " آسیب پذیر شده بود موقعیتی فراهم نماید  تا " تیپ بعثت " موفق به تصرف دژ عراق شود ؛  ولی باز هم به دلیل عدم تامین هر دو جناح و فشار مضاعف نیروهای عراقی، رزمندگان اسلام موفق به دستیابی به اهداف ازپیش تعیین شده به شکل کامل نشدند.

 با روشن شدن هوا عراق  به تدریج سازمان یافته تر و منسجم تر مقاومت نمود و بدین ترتیب جناح شمالی مواضع تصرف شده با تهدید جدی روبرو شد.

 عراق در ادامه پاتک های سنگین خود با بهره گیری از شصت تانک و نفر بر از سمت« کوشک» پاتک دیگری  را با شدت بیشتر آغاز کرد که خوشبختانه با واکنش و عکس العمل به موقع نیروهای ایران مواجه شد و با تحمل شدن خسارات و تلفات بسیار عقب نشینی کرد.

 در حالی که عراق به پاتک های خود  در این جناح  ادامه می داد، رزمندگان اسلام در محوردیگر خود را به عمق 27 کیلومتری خاک دشمن رساندند و بدین ترتیب  تصرف کانال ماهیگیری و نهر کتبیان صورت پذیرفت.  

با این همه جناح راست خالی بود و نیروهای محور جنوب در معرض خطر شدید محاصره و تلفات سنگین بودند که به ناچار فرماندهان دستور عقب نشینی را صادر کردند. ادامه عملیات  رمضان پس از بیست و سه روز دوباره ادامه یافت و در نهایت طی چند مرحله  منجر به تلفات سنگینی برای عراق شد.

شهدا

نیرو های استان قزوین در قالب گردان قدس به فرماندهی سردار شهید مسعود پرویز و به مسئول محوری سردار شهید رضا حسن پور در این عملیات شرکت داشتند یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد

هدف از عملیات رمضان، کسب موقعیت برتر؟

به این ترتیب آیا مى توان گفت هدف از عملیات رمضان کسب یک موقعیت سیاسى و نظامى برتر و ضرورى براى آغاز مذاکرات در جنگ بوده است؟

عملیات رمضان براى به دست آوردن موضع برتر نظامى در جبهه هاى جنگ بود و چون در آن زمان شرایط ایران که اصلى ترین آنها تعیین متجاوز و دریافت غرامت بود، پذیرفته نشده بود، در آن شرایط دورنماى مثبتى براى آغاز مذاکرات تصور نمى شد مگر این که تغییر حاصله از تحولات نظامى به نحو مطلوب پدیدار مى شد.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط : فرزند شهید | بیسیم به بچه شهید [بیسیم] داغ کن - کلوب دات کام


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    قاسم اللهیاری: فاجعه منا نتیجه بازگرداندن کشتی نجات از یمن بود
    175 شهید غواص
    آغاز سال جدید فاطمی در کنار مادران شهدای گمنام
    جزئیات خواندنی کشف پیکر شهید طالب حیدری
    آخرین سواری بر دوش بابا
    بخشی از مصاحبه من با پایگاه خبری دانشجویان در خصوص تدفین شهدا گم
    حاج عبدالله اسکندری
    پیکر شهید داوود فرجی بعد از 30 سال به آغوش خانواده اش بازگشت.
    سفر اربعین پیاده روی نجف تا کربلا
    امامی برای همه زمان ها
    زیباترین لحظه زندگی ام
    تشییع پیکر 8 شهید گمنام در قزوین
    عید نوروز تو جبهه ها
    کریم 40سانتی
    عیدی
    [همه عناوین(96)][عناوین آرشیوشده]