بچّه شهید (به یاد شهدا)

بازی دراز خانگاه عرفان واقعی

یکشنبه 87 اردیبهشت 15 ساعت 12:34 عصر

بسم رب الشهدا والصدیقین

خیلی وقت بود که دلم هوای جبهه های غرب رو کرده بود همونجایی که محل شهادت عموی دلاورم حاج احمد اللهیاری بود  تا اینکه چند وقت پیش خیلی اتفاقی یکی از دوستانم رو دیدم که می گفت می خوان برن سمت کرمانشاه و جبهه غرب و از منم دعوت کرد .علاقه منم وقتی بیشتر شد که گفت قراره تو این سفر رزمنده ها و جانبازان لشگر 27 هم تو این سفر باشن و اصلا پایه گذار سفر خود این رزمنده ها بودند .منم لبیک گفتم و قرار شد چهارشنبه 11/2/86 عازم شیم سمت غرب تجمع چهار شنبه شب مقابل لشگر 27 بود.من هم عازم شدم و منتظر بچه های دیگه بودیم که حاج سعید قاسمی اومدو دیدو بازدید رو تازه کردیم بقیه بچه ها هم اومدند شب عازم شدیم و صبح زود به مسجد نبی کرمانشاه رسیدیم .حاجی طالبی از سردارن قدیمی و با صفای کرمانشاه تو مسجد النبی منتظر ما بود حاجی رو دیدم و  رفتیم سمت مناطق و از تنگه مرصاد ، تنگه کل داوود، سرپل ذهاب ، قصر شیرین، مرز خسروی،پادگان ابوذر و در نهایت بازی دراز دیدن کردیم جای همتون خالی درسته که جنوب خیلی با صفاست اما براتون بگم غرب یه صفای دیگه داره.

و اما بازی دراز...

از سرمیل که عبور می کنی و به گردنه بالاطاق می رسی، روبه رویت از راه دور ،ارتفاعات معروف و استراتژیک بازی داراز را میبینی که در روزگاری،همان اولین ماه های جنگ، شاهد حادثه آفرینی های فراوانی بوده است.این ارتفاعات رشادت های بسیاری را دیده است ... روز گاری قدمگاه بهترین بندگان مخلص خداوند بوده است و وجب به وجب آن به خون پاک شهیدی آغشته است .چنانکه سید شهیدان انقلاب آیت الله بهشتی در وصف آن می گوید:<<عرفان واقعی، خانگاهش بازی دراز است.>>این ارتفاعات مسلط است بر شهر مظلومان فاتح (سر پل ذهاب )،شهر استقامت و مظلومیت (قصر شیرین)و شهر مقاوم (گیلانغرب) و(نفت شهر)و...عراقی ها از همان اوایل جنگ این ارتفاعات را در دست گرفتندو با استفاده ازموقعیت همین ارتفاعات بود که راحت جاده ورودی به سرپل ذهاب –پادگان ابوذر،جاده سرپل ذهاب – گیلانغرب و ... را با آتش توپخانه مسدود کردند،گذشته از این،به وسیله این موقعیت میشد پرواز هواپیماها رو هم کنترل کرد در واقع کلید یا چشم منطقه اینجا بود.این ارتفاعات به اندازه ای مهم بود که با دستور شخص صدام بالای آن را اسفالت کردند و نیروهای زبده ای را برای محافظت از آن گماشته بود.او همچنین مغرورانه گفته بود:<<اگر ایرانی ها این ارتفاعات را پس بگیرند کلید بغداد را هم بهشان می دهم.>> شیارهای بازی دراز مشهد بهترین و گمنام ترین سربازان حضرت روح الله (ره)گردید،چون این ارتفاعات و تنگه ها بارها بین نیروهای خودی و متجاوزین دست به دست شدخیلی از مظلومین فاتح هنوز گمنام و دور از دیدگان ما مانده اندو زیر خاک ها نظاره گر اعمال ما هستند!

عملیات بازی دراز در تاریخ 2/2/1360 آغاز شد و به مدت 8 روز طول کشیدکه دلاوری های رزمندگان و سردارنی همچون محمد بروجردی، علی اکبر شیرودی، موحد دانش ، کشوری ،محسن چیریک،اصغر وصالی،غلامعلی پیچک، حاج بابا،محسن وزوایی، مهدی خندان و... 54دستگاه تانک و نفربر و 3فروند هواپیما ف2فروند هلی کوپتر،2دستگاه ادوات مهندسی منهدم و 1500نفر کشته و زخمی و 700نفر عراقی اسیر شدند و 12 دستگاه تانک و نفربر و5دستگاه ادوات مهندسی به غنیمت گرفته شد .

من ، حاج سعیدقاسمی و حاجی طالبی

آخرین سواری بر دوش بابا
    بخشی از مصاحبه من با پایگاه خبری دانشجویان در خصوص تدفین شهدا گم
    حاج عبدالله اسکندری
    پیکر شهید داوود فرجی بعد از 30 سال به آغوش خانواده اش بازگشت.