سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بچّه شهید (به یاد شهدا)

معلم شهید

شنبه 90 شهریور 12 ساعت 10:36 صبح

معلم شهید

قدرت الله چگینی در سال 1326 ، در قزوین به دنیا آمد. پس از به پایان رساندن دوره مقدماتی و متوسطه ، در رشته ادبیات عرب به تحصیل پرداخت و از این رشته فارغ التحصیل گردید. وی با حضور در « انجمن ناشرین حق » ، « هیات جانبازان حسینی » و « مجمع علمی و اسلامی جوانان » که هر سه آنها توسط ساواک تعطیل شد ، دست به فعالیت فرهنگی ـ سیاسی زد. علاوه بر آن ، وی در سرودن شعرو و تفسیر سوره هایی از قرآن کریم و خطبه های نهج البلاغه دستی داشته است. قدرت الله چگینی سرانجام در بامداد 12 شهریور سال 1360 هنگامی که برای تدریس تفسیر سورة معراج می رفت ، ترور شد و به شهادت رسید.

گروه : علوم انسانی
رشته : زبان خارجی
گرایش : زبان وادبیات عرب
تحصیلات رسمی و حرفه ای : قدرت الله چگینی پس از به پایان رساندن دوره مقدماتی و متوسطه ، در رشته ادبیات عرب به تحصیل پرداخت و از این رشته فارغ التحصیل گردید.
فعالیتهای ضمن تحصیل : قدرت الله چگینی از دوره جوانی به فعالیت های فرهنگی ـ سیاسی روی آورد و تحت تاثیر آموزه های دکتر شریعتی و شهید مطهری قرار گرفت.
وقایع میانسالی : قدرت الله چگینی ازجمله افرادی بود که بر ضد رژیم پهلوی فعالیت گسترده ای را به انجام رساند و این مسئله باعث یک دوره تبعید چهارسال به الیگودرز و پس از آن دستگیری مجدد گردید تا جائیکه تحت شکنجه های وحشیانه دست راستش به شدت آسیب دید.
وی از رهبران و برنامه ریزان تظاهرات مردم قزوین در سال های 56 و 57 بود و علیرغم دستگیریهای مکرر فعالیت خودرا دنبال می کرد.
زمان و علت فوت : قدرت الله چگینی در بامداد 12 شهریور سال 1360 هنگامی که برای تدریس تفسیر سورة معراج می رفت ، ترور شد و به شهادت رسید.
فعالیتهای آموزشی : قدرت الله چگینی در دوره حیات خود به امر تدریس اشتغال داشت و این کار را تا لحظة آخر عمر خود ادامه داد چنانکه هنگامی که برای تدریس تفسیر سورة معراج می رفت ، ترور شد و به شهادت رسید.
سایر فعالیتها و برنامه های روزمره : قدرت الله چگینی با حضور در « انجمن ناشرین حق » ، « هیات جانبازان حسینی » و « مجمع علمی و اسلامی جوانان » که هر سه آنها توسط ساواک تعطیل شد ، دست به فعالیت فرهنگی ـ سیاسی زد. علاوه بر آن ، وی در سرودن شعرو و تفسیر سوره هایی از قرآن کریم و خطبه های نهج البلاغه دستی داشته است.
آرا و گرایشهای خاص : سروده های قدرت الله چگینی بیشتر در مدح و مرثیه اولیای دین است و از چاشنی دین بهره دارد.شهید قدرت الله چگینی معلم مبارزی بود که در شهر قزوین با تربیت شاگردانش،‌خدمات زیادی را به انقلاب کرد و خود نیز از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

او ارتباط تنگاتنگی با چهره‌های شاخص انقلاب از جمله شهید رجائی داشت و بارها از او دعوت شده بود تا مسئولیت هایی را بپذیرد اما او معتقد بود که در سنگر مدرسه بیشتر از هر جایی می تواند خدمت کند.
شهیدان رجایی و چگینی ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با یکدیگر داشتند و این سبب شده بود تا شهید رجایی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را که از شاگردان شهید چگینی بود، مامور کرد تا از شهید چگینی رسما دعوت کند که به تهران بیاید تا شهید رجایی که او را برای یکی از وزارتخانه‌ها مدنظر داشت، با او در این باره مذاکره و تبادل نظر کند که متاسفانه شهادت شهیدان رجایی و باهنر در هشتم شهریور 1360 و بعد از آن نیز شهادت شهید چگینی در دوازدهم شهریور، یعنی 4 روز بعد از شهادت شهید رجایی، باعث عدم تحقق این موضوع شد.
یک روز که شهید چگینی به قصد عزیمت کلاس تفسیر قرآن از منزل خارج شد، یک تروریست منافق به قصد سوال کردن جلو رفت و شهید چگینی طبق معمول با روی گشاده شیشه ماشین را پایین ‌آورد تا به سوال او جواب دهد که در همین حین، ضارب با شلیک چند گلوله به سمت شهید چگینی و را به شهادت رساندو  گریخت. البته ضارب که بعدها مشخص شد عضو سازمان منافقین است، با تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوان برادر شهید چگینی، پس از مدت کوتاهی در گرگان دستگیر شده و در روز 22 بهمن سال 60، (5 ماه بعد از شهادت شهید چگینی) اعدام ‌شد و به سزای عمل ننگین و پلیدش ‌رسید



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط : فرزند شهید | بیسیم به بچه شهید [بیسیم] داغ کن - کلوب دات کام


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    قاسم اللهیاری: فاجعه منا نتیجه بازگرداندن کشتی نجات از یمن بود
    175 شهید غواص
    آغاز سال جدید فاطمی در کنار مادران شهدای گمنام
    جزئیات خواندنی کشف پیکر شهید طالب حیدری
    آخرین سواری بر دوش بابا
    بخشی از مصاحبه من با پایگاه خبری دانشجویان در خصوص تدفین شهدا گم
    حاج عبدالله اسکندری
    پیکر شهید داوود فرجی بعد از 30 سال به آغوش خانواده اش بازگشت.
    سفر اربعین پیاده روی نجف تا کربلا
    امامی برای همه زمان ها
    زیباترین لحظه زندگی ام
    تشییع پیکر 8 شهید گمنام در قزوین
    عید نوروز تو جبهه ها
    کریم 40سانتی
    عیدی
    [همه عناوین(96)][عناوین آرشیوشده]